Haal meer uit je klantdata

Net als u zijn uw klanten voortdurend bezig zich aan te passen aan veranderende marktomstandigheden. De vraag is dan ook continu: “Weet ik nog wel wat mijn klanten willen?”. Wat moet mijn volgende stap worden? Daar komt u achter via Business Intelligence-tools.

Bij het beantwoorden van dergelijke vragen kunt u een heel eind komen met de standaard rapportages uit uw financiële administratie of uit uw applicatie voor klantenbeheer. Bijvoorbeeld de omzet per klant, per regio of per accountmanager. En dan afgezet tegen voorgaande perioden. Maar in de praktijk zijn standaard overzichten soms niet genoeg. Misschien blijft de totale omzet wel gelijk, maar doen zich onder de oppervlakte subtiele veranderingen voor. Daar moet u bovenop zitten, want dat kan iets zeggen over nieuwe behoeften, trends, marktontwikkelingen en dus over de toekomst van uw organisatie en uw mensen.

Dashboards
U kunt hier achter komen door jezelf elk kwartaal een week lang op te sluiten in uw kantoor en al die gegevens op te graven om er vervolgens Excel-sheets van te maken. Maar het kan ook een stuk sneller en slimmer met speciale software voor Business Analytics, ook wel Business Intelligence (BI) genoemd. Met deze software kunt u dashboards (laten) maken, waarop data uit verschillende bronnen in één totaaloverzicht kunnen worden gepresenteerd. Door deze uitkomsten te koppelen aan uw strategische organisatie doelstellingen ziet u in één oogopslag hoe u ervoor staat als organisatie. Wat het bijsturen op (strategische) doelstellingen makkelijker maakt en wat natuurlijk voor de gehele organisatie kan gelden.

Concurrentievoordeel
Als je deze verscheidenheid aan BI-tools toepast zult u merken dat er op sommige punten grote verschillen optreden met uw verwachtingen. Een goed voorbeeld van een Business Intelligence-tool is Google Analytics Hiermee kunt u al diepgaand inzicht krijgen in het bezoek aan uw zakelijke website. MKB-bedrijven in Nederland hebben software voor Business Analytics ontdekt als middel om te concurreren met veel grotere bedrijven in Nederland om zo innovatie en technologie te gebruiken als onderscheidend vermogen naar de markt en potentiële (eind) klanten toe.

Transformatie door technologie:
Processen, gewoontes en procedures die door de jaren heen zijn opgebouwd zijn de norm. Vaak heerst er binnen een organisatie een ‘wij en zij’ mentaliteit. Dit is het resultaat van een hiërarchische managementstructuur. Hoewel het geen zin heeft om al deze eigenaardigheden overboord te gooien, is er wel dringend behoefte aan verandering; een nieuwe manier van denken en werken, die past bij de wereldwijd met elkaar verbonden samenleving. Organisaties zijn soms nog onwetend welke transformatie er kan worden gemaakt met de huidige technologie en welke potentiële quick wins er te behalen zijn. Het is natuurlijk ook erg spannend om af te stappen van de bestaande paden en processen. Masters in IT kan u hierbij ondersteunen door op een laagdrempelige en low budget manier een kleine business case te bouwen. Wij hebben de juiste gecertificeerde professionals die de verbindende factor kunnen zijn in dit proces. Zij bezitten de competenties om de business te begrijpen en zijn in staat om innovatie en technologie samen te brengen in een passende oplossing. Zij geven inzichten en maken informatie beschikbaar om uw organisatie verder te laten groeien.


Gedrag en behoeften van uw klanten eenvoudig, sneller en beter analyseren? Haal meer uit  uw klantdata met Business Intelligence samen met de Masters in IT  Microsoft Power BI Specialisten. Wilt u in gesprek over jullie uitdagingen en ondersteund worden door een Master van Masters in IT? Neem dan contact met ons op.

Afspraak maken?

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.